Peuters

Structuur

Peuters geven we vooral een vaste structuur, dat geeft herkenning en geborgenheid. Anders dan bij de baby’s - die hun eigen ritme bepalen – werken we bij de peuters met een vaste dagindeling. ’s Morgens maken we allemaal samen de reuzenknuffel Pipo wakker, een leuk ritueel om de dag te beginnen. Bij de maaltijd is er een liedjesmoment, samen zingen ontspant en leert de kindjes hun stem gebruiken. Na het eten is het een vaste gewoonte om de tandjes te poetsen. Kortom, de structuur maakt het leven in Villa Vrolijk heel vertrouwd voor de kinderen.

Vrij spelpeuter
Natuurlijk is er naast de vaste structuur ook ruimte voor vrij spel. Zo leren de kindjes functioneren in groep. Niet onbelangrijk, want veel wat we later als volwassenen doen, gebeurt immers in groepsverband.


Thema’s
Een stimulerende leeromgeving is ook voor peuters van belang, we doen dat spelenderwijs en verven, zingen, knutselen, stempelen, dansen, … We werken ook rond thema’s. Dat kan bijvoorbeeld de herfst zijn, we trekken met de bolderkar het nabijgelegen bos in. Daar mogen de peuters zelf stappen als ze dat al kunnen. We genieten van de lucht en verzamelen herfstbladeren, waarmee we later in de Villa knutselwerkjes maken.